Rekisteröitynyt 31.08.2022 01:32:36
Nähty 20 päivää sitten
Sukupuoli Mies
Viestejä 963
Tageja annettu 59
Vierailuja 1 054
Medioita 3
Medioiden näyttökerrat 2 169
Plussia 640
Saavutuksia Ei ole
+1      
Matteus 15
24 Jeesus vastasi ja sanoi: "Ei minua ole lähetetty muita kuin Israelin kansan kadonneita lampaita varten".
25 Silti nainen tuli lähemmäs, heittäytyi maahan Jeesuksen eteen ja sanoi: "Herra, auta minua!"
26 Mutta Jeesus sanoi hänelle: "Ei ole oikein ottaa lapsilta leipä ja heittää se koiranpenikoille."
27 "Ei olekaan, Herra", vastasi nainen, "mutta saavathan koiratkin syödä isäntänsä pöydältä putoilevia murusia."
19.12.2025 22:53:35 | 22:58:44
#731671 [+-] Piilota Suosittele

>>731667
Täs pitää tietää, että raamatussa asioita kerrotaan vertauksilla joita pitää osata tulkita eikä lukea kuin facebuukkia. Nekustaja itse nimittäin käytti argumenttia "sitä paitsi" ja postas kuvaa kun zelenskit, trumpit ja muut länsimaalaiset johtajat (sekä niiden lisäks putin) oli kipa päässä itkumuurilla. Vaikka kuinka sille selitti, että se itkumuuri on pyhä paikka sekä siellä jaetaan kipoja jotta vierailijat käyttäis niitä, niin se ei voinut kerta kaikkiaan ymmärtää miksi länsimaalaiset käytti kipaa solidaarisuudesta kun taas putinille se oli poliittista peliä.

Silti, onhan se hyvä jakaa kyseisiä kuvia "sitä paitsi" argumentilla vaikka ei ymmärrä mitä solidarisuus on tai miksi se oli putinille vain poliittista peliä. Silti, se edelleen on sitä mieltä että "Mut sitä paitsi ne käytti kipaa!!!" ikäänkuin se olisi jokin todiste salaliitosta. Kuitenkaan, ei kykene ymmärtämään mitä on solidaarisuus tai poliittinen peli. Ei, aivan varma todiste se oli. (ja meni muuten vaikeeks kun kerroin että Niinistökin käytti itkumuurilla kipaa, miksiköhän? Ei muuten osannut vastata, vaikka 16 kertaa totesin että se itkumuuri on pyhä paikka, jossa vierailijoiden haluttiin käyttävän kipaa ja siksi niitä kipoja jaettiin siellä paikanpäällä. Edes tänäpäivänä, se ei kykene (=halua) ymmärtää, miksi ihmeessä länsimaalaiset sitten käytti siellä itkumuurilla kipaa ? Eli selkee "sitä paitsi" todiste, pakko olla.

Mä en myöskään ihmettele, ettei hän ymmärrä näitäkään raamatun jakeita vaan lukee niitä kuin feisbuukin postauksia

20.12.2025 01:50:28
#731699 [+-] Piilota Suosittele

>>731671
Tosta nekun kirjotuksesta mulla ei oo mitään hajua eikä etes kiihota.

Mut tämmönen uskonnollismielinenkin filosofointi on kyllä aika siisti aihe sinänsä. Emmä mikään valistunu oo moisissa asioissa, mutta ns. hyvähenkinen asioiden pohtiminen on aina jees. Kuten sä varmaan muistat niin mä oon lentävän spagettispermahirviön seurakunnan pastoritar ja erilaiset filosofiat on aina kiinnostanu niin jos sulla ei nahka repeä niin voidaan vetästä vaikka kuinka pitkä ketju aiheista. Senkin kebabkiusaus :3

20.12.2025 03:25:27 | 03:30:52
#731704 [+-] Piilota Suosittele

>>731699
Tossakin pitäis Matteusta lukea pari pykälää aikaisemmin, kun tälläsen irroittaa alkuperäisestä kontekstistaan niin ei siitä ymmmärrä puhutaanko naisesta/huorasta joka on himoissaan vai kenties demonin riivaama? Näillä kahdella on suuri ero, joka ei aukene kun näytetään pari jaetta. Ja jos tosiaan näin tehdään niin:

Ei ole oikein ottaa lapsilta leipä ja heittää se koiranpenikoille


Eli siis suomeksi, nekustaja ei puhunut lainkaan kajaanilaisesta naisesta

Kanaanilaisen naisen usko

21 Lähdettyään sieltä Jeesus vetäytyi Tyroksen ja Siidonin alueelle.

22 Muuan kanaanilainen nainen, joka oli niiltä seuduilta, tuli ja huusi: ”Herra, Daavidin Poika, armahda minua! Riivaaja vaivaa kauheasti minun tytärtäni.”

23 Mutta hän ei vastannut naiselle sanaakaan. Opetuslapset tulivat Jeesuksen luo ja pyysivät: ”Päästä hänet menemään, sillä hän huutaa meidän peräämme.”

24 Jeesus vastasi: ”Ei minua ole lähetetty muiden kuin Israelin huoneen kadonneiden lampaiden luo.”

Huomaatko ? Näin se lapselta otettu leipä muuttuu, kun sen heittää koiranpenikoille. Kaiken lisäkseen nekustaja jätti sen kaikkein tärkeimmän jakeen pois, kuinka koko homma loppui ?

28 Silloin Jeesus sanoi hänelle: ”Suuri on sinun uskosi, nainen! Tapahtukoon sinulle niin kuin tahdot.” Siitä hetkestä hänen tyttärensä oli terve.


Että niinku vähä sillee tosi "based". Kenestä tahansa saadaan "based" kun faktoja pimitetään ja näytetään vaan pari lausetta, eikä kaikkea. Ebin servetti ja sillee

20.12.2025 04:00:34
#731712 [+-] Piilota Suosittele

>>731704
Mä en käsitä miten sulta menee aina se oleellisin ohi. Varmaan kaikki tää homoporno tällä sivustolla mädättäny sun aivot.

>>731699
Tässä katkelmassa oli pointtina se, että Jeesus vertaa ei-juutalaisia eläimiin.

>>731671
Ja aiemmin multa meni monta päivää saada sut myöntämään että ne pitää sitä hattua osoittaakseen solidaarisuutta. Sitten mä tivasin sulta taas monta päivää että mihin se solidaarisuus kohdistuu, jota sä et vieläkään avoimesti suostu kertomaan.

20.12.2025 04:10:27
#731714 [+-] Piilota Suosittele

>>731712
28 Silloin Jeesus sanoi hänelle: ”Suuri on sinun uskosi, nainen! Tapahtukoon sinulle niin kuin tahdot.” Siitä hetkestä hänen tyttärensä oli terve.


Sulta meni oleellisin pointti ohi. Hän paransi sen ei-juutalaisen tyttären, koska näki hänen uskonsa lujuuden.

Toisekseen, minä puhuin solidaarisuudesta etkä sinä. Sinä käytit "sitä paitsi" argumenttia ja jakelit kuvia missä trumpista, zelenskistä ja muista aina putiniin asti piti kipaa päässä. Vasta kun sulle 20 kertaa sanoin, että niitä kipoja jaetaan siellä itkumuurilla koska se on pyhä paikka, sekä siellä ihmisten halutaan käyttävän kipaa niin nyt vasta alat ymmärtämään solidaarisuutta

Sitten mä tivasin sulta taas monta päivää että mihin se solidaarisuus kohdistuu, jota sä et vieläkään avoimesti suostu kertomaan.


Sun pitää se nyt ihan itse tajuta, mä annan sulle vielä kerran hyvän vinkin. Se on pyhä paikka, jossa vierailijoiden halutaan käyttävän kipaa. Siksi niitä kipoja jaetiin siellä paikan päällä. Putinille se oli vain poliittista peliä, ei se tehnyt sitä mistään aidosta solidaarisuudesta. Tää on asia, joka sun pitää ihan itse ymmärtää.

20.12.2025 04:41:30
#731721 [+-] Piilota Suosittele

>>731714
Ei, sulta meni oleellisin ohi: koira sai murusia pöydältä.

Ja sä hoet taas tota samaa. Sä tunnustit tuon solidaarisuus-osuuden vain monen päivän tivaamisen jälkeen. Ennen sitä sä jankkasit tota "no kun niitä jaetaan siellä".

Ja mä tivaan sulta taas kuinka vitun monennetta kertaa: mihin tämä solidaarisuus kohdistuu? Ei pitäis olla vaikea kysymys.

Sitä paitsi sanoit itse ettet jaksa enää vääntää tästä mutta tässä sitä nyt taas ollaan.

20.12.2025 05:02:50
#731726 [+1] Piilota Suosittele

>>731712
No pyhissä kirjoituksissahan juutalaiset pitää itteään herrarotuna. Örh, samoin myös Israelin politiikkana on ollut alusta asti väittää samaa. Eihän sitä kukaan muu usko kuin kiihkosemitistit. Uuniin joutaisivat koko sakki jos multa kysyttäis.

>>731704
Sen verran tähärennän, että mua ei kinosta sanamuodot paskan vertaa sillä jos ruvetaan lukemaan "pyhiä" tekstejä niin sieltä löytää jokainen itellensä mieluisan vertauskuvan loppujen lopuksi. Meinasin, että mää mielelläni osallistun filosofisiin pohdiskeluihin, ikään kuin ajatuksina, en minkään saatananpalvojan tai lampaan nussijan ylös kirjaamina termeinä.

20.12.2025 05:31:02
#731730 [+-] Piilota Suosittele

>>731726
sieltä löytää jokainen itellensä mieluisan vertauskuvan

Just näin. Yleensä kun ihmiset lainailee Raamatusta niin lainataan ainoastaan yksittäinen jae joka omillaan kuulostaa syvälliseltä ja ihanalta. Raamatun ymmärtämistä vaikeuttaa vielä se, että käännökset alkuperäisestä on usein todella suoria, esim tässä katkelmassa KR38 käännöksessä puhutaan jostain Israelin huoneesta, mikä on väkisin käännetty suoraan alkuperäisestä kreikkalaisesta tekstistä (tarkoitetaan Israelin kansaa). Siinä helposti alkuperäinen merkitys häviää kokonaan kun lainaillaan ilman kontekstia jotain yksittäisiä pätkiä. Nagis on siinä ihan oikeassa että Raamattua tulkitessa olis todella hyvä tehdä sitä kontekstin kanssa; siltä meni vaan ohi että tähän oli jo sisällytetty se oleellinen materiaali.

20.12.2025 13:37:20 | 13:38:19
#731739 [+-] Piilota Suosittele

>>731721
Ei, sulta meni oleellisin ohi: koira sai murusia pöydältä.


Tuon sanoi se nainen, sen jälkeen kun Jeesus oli lausunut ettei lapselta voi ottaa ja antaa koiralle. Tässä Jeesus ei siis verrannut ei-Juutalaisia suoraa saastaiseen koiraan, vaan asetti tärkeysjärjestystä. Sun tulee tätä tulkittaessa muistaa, että Jeesus paransi sen naisen tyttären. Mikäli hän olisi koirana häntä pitänyt, ei näin hän olisi tehnyt

Ja mä tivaan sulta taas kuinka vitun monennetta kertaa: mihin tämä solidaarisuus kohdistuu? Ei pitäis olla vaikea kysymys.


Se sun pitää ihan itse ymmärtää, jos kerran kyseessä on pyhä paikka jossa jaetaan kipoja koska Juutalaiset haluavat että vieraatkin käyttävät siellä kipaa. Se on vähän sama asia, kun muslimit pukee naiset kaapuihin kun he vierailevat pyhässä moskeijassa. Vaikka muslimi ei olisi, on naisen kaapuun pukeuduttava jos siellä haluaa vierailla. Itkumuuri on vähän sama asia, mutta eri uskonto. Ja jos sä vieläkään et ymmärrä mistä siinä solidaarisuudessa on kyse, niin en aio enempää sua auttaa. Sun pitää se ihan itse ymmärtää.

>>731726
No pyhissä kirjoituksissahan juutalaiset pitää itteään herrarotuna


Samanlailla koraanissa vain muslimit on ainoa herrarotu, ei se ole sen ihmeempää

>>731730
Just näin. Yleensä kun ihmiset lainailee Raamatusta niin lainataan ainoastaan yksittäinen jae joka omillaan kuulostaa syvälliseltä ja ihanalta.


Ei, sulta meni oleellisin ohi: koira sai murusia pöydältä.



:DDDDDDDD

20.12.2025 14:15:57
#731744 [+-] Piilota Suosittele

>>731739
Voi Jeesus mikä tolvana.

"Ei minua ole lähetetty kuin Israelin kadonneita lampaita (juutalaisia) varten" t. Jeesus
Tekee selväksi että Jeesus, eli juutalaiset, on eri asia kuin tarinan nainen; eli nainen on ei-juutalainen

"Autaks silti" t. nainen

"Ei ole oikein ottaa lapsilta (juutalaisilta) leipä (parannustaika) ja antaa se koirille (ei-juutalaisille) t. Jeesus. Jeesus suoraan rinnastaa tässä ei-juutalaista naista koiraan nimenomaan arvohierarkiassa. Luuletko sä että mä tässä väitän että se oikeesti luuli sitä vittu koiraks? Ei saatana.

"Voin olla sun koira lol" t. nainen
Nainen tiedostaa alemman asemansa.

"Ookoo sit" t. Jeesus
Jeesus antaa koiralle murusia.

-----------------------------

Samanlailla koraanissa vain muslimit on ainoa herrarotu


Päin vittua taas. Ensinnäkään muslimit ei ole mikään vitun rotu. Muhammadin jäähyväispuheesta:

"Oi ihmiset! Ei ole ylivoimaa arabilla ei-arabiin nähden, eikä ei-arabilla arabiiin nähden, eikä mustalla valkoiseen nähden, eikä valkoisella mustaan nähden, paitsi hurskaudessa (taqwa). Jaloin teistä Allahin edessä on hurskain."

20.12.2025 14:55:10 | 14:56:42
#731754 [+-] Piilota Suosittele

>>731744
"Ei minua ole lähetetty kuin Israelin kadonneita lampaita (juutalaisia) varten" t. Jeesus

Tekee selväksi että Jeesus, eli juutalaiset, on eri asia kuin tarinan nainen; eli nainen on ei-juutalainen


Hienoa, olet ymmärtänyt jotakin

26 Mutta Jeesus sanoi hänelle: "Ei ole oikein ottaa lapsilta leipä ja heittää se koiranpenikoille."

Jeesus suoraan rinnastaa tässä ei-juutalaista naista koiraan nimenomaan arvohierarkiassa


Hengitä. Lueppa uudestaan mitä mä sanoin, sanoin että "Tässä Jeesus ei siis verrannut ei-Juutalaisia suoraa saastaiseen koiraan, vaan asetti tärkeysjärjestystä." Eli käytännössä toistit täysin saman minkä juuri sanoin.

"Voin olla sun koira lol" t. nainen


Taas haluat lukea sen noin. Kun puhutaan arvojärjestyksestä, nainen vastaa vertauksella vertaukseen. Jeesus oli tunnettu siitä, että hän käytti vertauksia. Nainen siis muistutti, ettei vertauksen koirakaan ole täysin arvoton.

"Ookoo sit" t. Jeesus


Väärin, ”Suuri on sinun uskosi, nainen! Tapahtukoon sinulle niin kuin tahdot.”
Eli Jeesus näki naisen uskon lujuuden, jonka jälkeen hänen tyttärensä parani. Toki sinä haluat lukea tämän omalla tavallasi, sinua miellyttävällä tavalla. Raamattua pitää kuitenkin osata tulkita.

Päin vittua taas. Ensinnäkään muslimit ei ole mikään vitun rotu. Muhammadin jäähyväispuheesta:


Päin vittua meni sulla, mä vastasin digimummolle joka sanoi että pyhissä kirjoituksissa Juutalaiset on yks herrarotu. Onko Juutalaiset sitten sun mielestä rotu mutta muslimit ei? Haloo hölmö. Se oli digimummolle, ei sulle.

"Oi ihmiset! Ei ole ylivoimaa arabilla ei-arabiin nähden, eikä ei-arabilla arabiiin nähden, eikä mustalla valkoiseen nähden, eikä valkoisella mustaan nähden, paitsi hurskaudessa (taqwa). Jaloin teistä Allahin edessä on hurskain."


Tuo ei ole lainkaan ainoa asia, mitä muslimeista on koraanissa kerrottu

20.12.2025 16:29:26
#731759 [+-] Piilota Suosittele

>>731754
Sä olet niin täynnä paskaa koko äijä, että pitäskö sun käyttää vähemmän niitä bad dragoneja kun näyttää pakkautuvan noin pahasti?

Se harva kerta kun sä oikeasti ymmärrät jostain jotain, ihan sama mitä mä sulle sanon, sä laitat sen mulle bumerangina takasin ja väität että MÄ olisin väittäny jotain muuta. Tai keksit uuden tavan ymmärtää jotain väärin.

Onko juutalaiset sitten sun mielestä rotu mutta muslimit ei?

Juutalaiset on todellakin rotu sekä etnis-uskonnollinen ryhmä. Muslimit ei ole kumpaakaan.

20.12.2025 17:24:32 | 17:26:37
#731761 [+-] Piilota Suosittele

>>731759
Juutalaiset on rotu, mutta muslimit ei ?

Juutalaiset on todellakin rotu sekä etnis-uskonnollinen ryhmä. Muslimit ei ole kumpaakaan.


Sellaset psykoosit sieltä. Sama kun sanoisit että Suomalaiset on rotu, mutta Ruotsalaiset ei. Että se siitä.

20.12.2025 22:09:06
#731794 [+-] Piilota Suosittele

>>731730
Oon sen verran historiafiili, että on tullu luettua Raamatun historiaakin sen verran että osaan vetäistä siitä valistuneen näkemyksen. Sitä paskaa on kerätty aivan perkeleen kauan, käännetty eri kielille ja tehty uusia käännöksiä vaikka kuinka vitusti. Siks mua himpun verran tuppaa huvittamaan ku jengi huutaa siemenjohtimet solmussa, että RAAMATUSSA/TOORASSA/MUSTASSA RAAMATUSSA sanotaan näin ja näin ja se on totta! Vitut ole. Sillon skidinä kiertokoulussa tätä meille demonstroitiin sillä, että koko köörin piti osallistua tarinan kertomiseen. Homma lähti niin, että ope kuiskas yhelle jonku lyhyen tarinan. Sen piti sitten kuiskata se tarina taas toiselle jne jne. Ku päästiin loppuun saakka niin se alkuperänen tarina ja jonon viimesen kertoma versio siitä oli niin vitun kaukana toisistaan, että ei mitään järkeä.

Se tarinan korruptoituminen tapahtu ihan viiden minsan sisään. Sitte ku ruvetaan vielä heittään sekaan tuhansia vuosia, eri kieliä sun muita niin mä en rehellisesti sanottuna osaa ottaa vakavissaan tyyppejä jotka aivan pokkana väittää, että joku saatanan vanha tarina ois muka totuus puhumattakaan siitä, että se ois jonku jumaluuden julistama täysin muuttumaton fakta.

>>731739
Sehän se mulla just hiertääkin eri uskonnoissa ja ideologioissa, että HE ovat aina ne parhaat, fiksuimmat ja kauneimmat jonka vuoksi vaikka jutkut on aliolentoja. Siis emmä tarkota, että kaikki eri uskovaiset tms pitäis itteään aina parempina kuin muut, mutta se ideologia siellä taustalla on kuitenkin vähän siihen tyyliin, että me ollaan kuitenkin etes vähän parempia ku muut.

Jos vaikka kysytään geneerisesti kasvissyöjiltä niin osa niistä perustelee kasvissyöntinsä vaikka eläinten kärsimyksellä, mutta eivät sen kummemmin moralisoi niitä jotka syö lihaa. Sitten on se hihhulimarginaali mitkä vetää aivan ääripäähän. Esimerkiks lihansyöjät pitäis niiden mielestä vähintäänkin tappaa tai vaikka Hifkin kannattajat pieksis Jokereiden faneja. Eli loppuen lopuksi tietylle määrälle populaa on yks vitun hailee mitä touhuaa kunhan vaan saa pidettyä itteensä parempina kuin muita ja niitä muita saa sitten mätkiä menemään vailla tunnon tuskia. Sitä mä en tajuu. Ymmärrän kyllä idean siinä taustalla, mutten hyväksy sitä.

Joku viisas joskus aikonaan toteskin ainakin Civilizationin sitaattien mukaan, että sivistynyt ihminen kykenee ymmärtämään muidenkin ajatukset vaikkei itse niitä kannattaisikaan. Tää helposti väännetään sitten tukemiseks mikä ei pidä alkuunkaan paikkaansa. Jos mä vaikka sanoisin, että ymmärrän ryssien hyökkäyksen Ukrainaan niin ei se tarkota sitä, että mä hyväksyisin sitä millään muotoa. Tää on se pointti mitä mä oon elämäni ajan yrittäny selittää populalle. Osa hiffaa, osa suuttuu entistä enemmän. Mutta ne vaan on semmosia.

Ite asiassa tähän pätee yhen frendin kamun lausahdus, että sille on aivan sama mitä ihmiset tekee tai ajattelee kuhan siitä ei oo haittaa eikä vaaraa muille.

[ 17 viestiä | ]