Itä-Suomen Lääketiede Itä-Suomen Lääketiede
Mars Mars
Kuvaukselliset vesselit Kuvaukselliset vesselit
piilossa piilossa
Sitä saat mitä tilaat Sitä saat mitä tilaat
Pro players Pro players
kissanainen oottaa lastia kissanainen oottaa lastia
Psilosybiini Psilosybiini
hitler tanssii ja kamut mtyös :DDDDDD hitler tanssii ja kamut mtyös :DDDDDD
YLE:n uutinen vuodelta 2016 YLE:n uutinen vuodelta 2016
:3 :3
Black is the new kuvakommentti Black is the new kuvakommentti
nyt tulee lastua nyt tulee lastua
suihin ottoa suolenpäästä suihin ottoa suolenpäästä
jellona juo kusta jellona juo kusta
Niin... Niin...
Viisaampi Antero Viisaampi Antero
Total War Total War
heloust heloust
Kun katsot matsia ja naapurin Emma häiriköi Kun katsot matsia ja naapurin Emma häiriköi
Hirsirakentaminen on rankkaa Hirsirakentaminen on rankkaa
monikulttuurisuus monikulttuurisuus
hämähäkki hämähäkki
hahaha hahaha
 526 näyttökertaa, 14 viestiä, 1.15 MB, 1 tiedosto, 24.03.2025 15:12:54
[ + 3 - | ]

numeroita

[79444] [3fdd03c8e44ee0bc.png] [1.15 MB] [1008x1211] [] []
3fdd03c8e44ee0bc.png

eurooppa

(48)  · 

kielioppi

(9)
24.03.2025 22:08:59
#688638 [+-] Piilota Suosittele

>>688565 Olikohan täälläasti video miten joku kanadan ranskalainen kävi
läpi tuota numeroiden lausumista. Kieltämättä aiheutti pientä
tykytystä ohimoilla, että mitä helevetin järkeä tuossa on.

24.03.2025 22:24:00
#688647 [+-] Piilota Suosittele

>>688638
Pari vuotta on tullut ranskaa opiskeltua ja niillä suurin luku ennen sataa on 20.
Eli 30 on 20 ja 10, 40 taas 2 kertaa 20.

Kuvassahan on väärin, että Suomessa 92 olisi 90+2, koska se on ilman plussaa.
Ranskassa taas plussan tilalla on sana "et" suomeksi ja.

24.03.2025 22:37:50
#688651 [+-] Piilota Suosittele

>>688647 Pieni virhe suomenkohdalla.
Meilläkin tuossa lausumisessa on se pitkä ja virallinen tapa ja sitten
puhekielen kaikki mahdolliset versiot.
Esim virallinen yhdeksänkymmentä kaksi vs Puhekielessä yheksänkytkaks, ysikaks.
Meillä ei olla niin jäykkiä tuon kanssa. Tärkeintä on se, että numerot erottaa
puheesta.

24.03.2025 23:41:28
#688658 [+-] Piilota Suosittele

>>688656 Miten tuo plus pitäisi tulkita tässä ?
Ranskassa on monta muutakin asiaa pahasti vituillaan ja renun sähköasennukset
eivät ole edes pahimmasta päästä.

25.03.2025 00:02:26
#688661 [+-] Piilota Suosittele

>>688660 Nyt kysyinkin, että miten tuo lausuttaisiin tuon plussan kanssa ?
Meillä on senverran joustava tapa ilmaista numeroita, että mikä tästä
tekee vartavasten hassun/väärän ?

25.03.2025 00:15:32 | 00:19:07
#688663 [+-] Piilota Suosittele

>>688658
Miten tuo plus pitäisi tulkita tässä ?


Sä sanoit sen jo itse?
Esim virallinen yhdeksänkymmentä kaksi


Eli siis "yhdeksänkymmentä" + "kaksi" = Yhdeksänkymmentäkaksi.

Toi siis selkeyttää, Sama ruotsissa

Kardinaali + järjestysluku

nittio 90 + två 2

Hiffaaks ?

100 + 20 + 2
sata kaksikymmentä kaksi

25.03.2025 00:41:53
#688664 [+-] Piilota Suosittele

>>688663 Tätä tarkoitinkin, että missä se juju tässä oli ?
Jotenkin tunne, että tästä lähdettiin väkisin tekemään
ongelmaa.

Eli kuva on oikeassa.

25.03.2025 07:34:56 | 07:36:45
#688722 [+-] Piilota Suosittele

>>688664
Kun verrataan Ranskaan, niin huomaa mitä tarkoitan.
Tosin sekin on ranskan kirjakieltä ja jättävät helposti "et" sanan pois.
Eli jos ranskan kohdalla olisi 4×20&2, niin silloin 90+2 kävisi suomeksi.

[ 14 viestiä | ]