Tarttuva haukotus Tarttuva haukotus
veti höplästä veti höplästä
Košer asmr Košer asmr
Mittens Mittens
Mina pitsa sinule leikele Mina pitsa sinule leikele
Tässä sitä mennään Tässä sitä mennään
Alpha Tanssi Alpha Tanssi
Kirjoitti käyttöohjeet sormiin Kirjoitti käyttöohjeet sormiin
Kebu kermapersuilla Kebu kermapersuilla
APULANTA APULANTA
Mersumies Mersumies
Activia auttaa :3 Activia auttaa :3
ronkelit runkkaa ronkelit runkkaa
Kun entinen orkesteriura ei löynyt leiville Kun entinen orkesteriura ei löynyt leiville
ovi auki ja sassiin ovi auki ja sassiin
Pubun kanssa nogosilla :3 Pubun kanssa nogosilla :3
Hussein Hussein
älä koskaan anna periksi älä koskaan anna periksi
Fast Show Fast Show
tulevaisuus tulevaisuus
Ny reenataan Ny reenataan
Alla star by smash mouth but the whole song is sung in c note Alla star by smash mouth but the whole song is sung in c note
Skate or steak Skate or steak
Honey, nobody is looking at them now Honey, nobody is looking at them now
 907 näyttökertaa, 17 viestiä, 0.77 MB, 1 tiedosto, 31.03.2020 20:04:45
[ + 4 | ]

Repon lempikolikot: Sigismund III:n neljännestaaleri

[41390] [sigiii.jpg] [0.77 MB] [2128x1080] [] []
sigiii.jpg

ort

 · 

sigismund

 · 

puola

(59)  · 

liettua

 · 

kolikko

(37)
31.03.2020 20:07:29
#325527 [+-] Piilota Suosittele

Tässä on uusi Repon lempikolikko! Tällä kertaa se on puolalainen neljännestaaleri, eli ort, tai 18 rossaa vuodelta 1621. Oli laajalti käytössä Moskovan valtakunnan ulkopuolisessa venäläisessä maailmassa, eli nykyisellä Valko-Venäjällä ja Ukrainassa ynnä muualla. Näitä löytyi raha-aarteista vielä 1700-luvun puolella nykyisten Valko-Venäjän ja Ukrainan alueilta!
Etupuolella on Puolan kuninkaan ja Liettuan suuriruhtinaan, eli Sigismund kolmannen kuva. Se kaveri ehti vaikka minne, hän oli Kustaa Vaasaan pojanpoika, eli Ruotsin laillinen kruununperillinen! Ja siitähän sitä vasta kuseen jouduttiinkin! Hurrit eivät hänestä kuitenkaan erityisemmin pitäneet ja Sigismundin puolalaisruotsalainen kuninkuus kaatui lukuisiin historiallisiin, uskonnollisiin ja poliittisiin ongelmiin. Nuijasota ym.

31.03.2020 22:32:40
#325595 [+-] Piilota Suosittele

>>325538

Eihän Sigismund ollut Eerikin poika, vaan Juhanan. Kuninkaaksi tuli Sigismundin setä Kaarle, eli Kustaa Vaasan jälkeläisten olo valtaistuimella sinänsä ei ollut ongelma, vaan Sigismundin katolisuus ja puolalaisuus.

01.04.2020 12:58:16
#325769 [+-] Piilota Suosittele

>>325763 entä jos pointti onkin iloita siitä että omaa jotain, eikä niinkään luovuttaa pois? eihän se kiinnosta kuoleman jälkeen mitä sille käy, vaikka ennen kuolemaa se saattaisikin mietityttää.

en tunne repostnikkiä henkilökohtaisesti, mutta epäilen että se ei ole ihan tässä heti kuolemassa :D

01.04.2020 13:00:42
#325770 [+-] Piilota Suosittele

>>325769

Ei sitä epäillytkään, että ei nauttisi. Lähinnä sitä, että keräilee jotain koko elämänsä ajan jotka sitten poistuvat kuollessaan. Ei siinä muuta syvällisempää ollut.

04.04.2020 01:10:32
#326783 [+-] Piilota Suosittele

>>326750

Kun kuolen, koko omaisuuteni katoaa joka tapauksessa taivaisiin - tai verenimijäsukulaisille. Paitsi kolikkokoelmani, joka on toivottavasti mun kuollessani niin hyvä että sitä ei hävetä testamentilla lahjoittaa jollekin kunnolliselle museolle.

24.03.2021 23:13:40
#450491 [+-] Piilota Suosittele

>>450309

Noihin aikoihin Puolassa ei taidettu pitsoja suuremmin harrastaa, mutta varmaankin jotain vastaavaa olisi hyvinkin voinut saada. Tai ainakin runsaasti kaliaa.

[ 17 viestiä | ]